tisdag 9 augusti 2016

Annat projekt

Jag var på syfestivalen i Malmö tidigt i våras. Där köpte jag ylletrikå och ett tröjmönster från AnnAnDesign. Nu har jag sytt tröjan och jag gillar modellen jättemycket! Jag sydde också ränderna på "fel" håll för jag tyckte det var snyggt.
 
 
Sen tänkte jag sy en till i ett linnetrikå som jag hade liggande och färga den med ljung!
Men när jag väl skulle börja så insåg jag att det tyget inte skulle räcka. Nåväl, tänkte beställa mer tyg, men då hade affären semesterstängt. Attans!
Vad gör man då?
Ja, alltså, jag har fått ganska mycket gammalt handspunnet lingarn från lite olika håll. Garnet är jättejättefint och jag har väl tänkt väva av det. Men jag har mer än jag nånsin kommer kunna väva upp. Så kom idén att jag kanske kunde sticka med det på maskin!?
Bara att prova!
 
 
Det gick faktiskt jättebra, jag stickade en liten provlapp som jag blev jättenöjd med!

 
Lite räkning och sen satte jag igång!
Kom ungefär halvvägs på första stycket och sen tappade jag alla maskorna... och igen, och igen.
Det var med mycket stor möda, många svordomar och några tårar som jag lyckades få färdigt stycket.
Jag tog mig en allvarlig funderare på om jag verkligen skulle fortsätta.

 
Fick tips om att det kanske var tryckstången som behövde bytas ut. Så jag letade upp var den satt, tog ut den och kollade lite på den. Satte tillbaka den på fel håll, stickade lite till, insåg att den satt på fel håll, tog ut och satte tillbaka den rätt. Planerar att beställa en ny iaf.
Men sen började jag sticka nästa stycke, och av misstag stickade jag med större maskspänningsstorlek. Och nu gick det mycket bättre!!
Jag har inte tappat maskorna en enda gång sen dess. Men jag stickar långsamt och kolla noga varje varv.

 
Jag har lite kvar att sticka innan det är dags för sömnaden.

2 kommentarer:

Nyster sa...

Spännande att följa! Och kul att du stickar på maskin, jag har inte gjort det sen Gläntan. Saknar swishet dock, så fort det kunde gå! När inte alla maskor for i golvet gång på gång, vill säga!... :)

mc-chick sa...

Jag har inte heller stickat mycket på den sen Gläntan. Och visst går det fort! Även när det krånglar så går det fortare än att sticka för hand. Men visst köpte du också en stickmaskin? I en gammal fin väska?