måndag 11 november 2013

Patenstickad mössa

Ok, jag kanske råkade börja på en mössa till.

Nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av mitt mönster. Jag har stickat mössan med magic loop, men du kan såklart sticka den med strumpstickor också om du föredrar det.
 
Patentstickad mössa i två färger
Garn: 100 g färg 1, 100 g färg 2. Eskimo, Big Delight eller Naturuld.
Rundsticka 4 mm.

Gör så här:
Lägg upp 96 maskor. Börja sticka runt och var noga så att stickningen inte är vriden.
Sticka resår, 1 rät, 1 avig i 10 varv. Använd bara en färg.
Börja sedan sticka patent med två färger, så här:
Du stickar med en färg i taget.

Varv 1, färg 1:
1 rät tillsammans med sitt omslag från förra varvet. (Det första varvet har maskan inget omslag)
Ta fram garnet till framsidan, lyft 1 maska avigt och gör ett omslag. Upprepa detta hela varvet ut.

Varv 2, färg 2:
Ta fram garnet till framsidan, lyft 1 maska avigt och gör ett omslag.
Sticka 1 maska avigt tillsammans med sitt omslag från förra varvet. Upprepa detta hela varvet ut.

Sticka dessa 2 varv 10 gånger. Alltså totalt 20 varv. Sedan kommer ett minskningsvarv.

Minska så här på 4 ställen jämt fördelade över varvet:
Sticka 2 maskor tillsammans (1 rät med omslag och en avig), sätt tillbaka maskan på vänster sticka. Dra maskan (med sitt omslag) som är till vänster om den du just satte tillbaka, över maskan du satte tillbaka. Lyft maskan till höger sticka.

Minskningsvarv 1 med färg 1.
Sticka sedan ett varv 2, som ovan. Alltså: Ta fram garnet till framsidan, lyft 1 maska avigt och gör ett omslag.
Sticka 1 maska avigt tillsammans med sitt omslag från förra varvet. Upprepa detta hela varvet ut.

Fortsätt sedan sticka varv 1 och varv 2 som förut 4 gånger.
Sedan minskningsvarv och ett vanligt varv 2.
Upprepa detta 3 gånger totalt.


Fortsätt sedan sticka varv 1 och varv 2 som förut 2 gånger.
Sedan minskningsvarv och ett vanligt varv 2.

Sedan stickas minskningsvarv efter varje varv 1 och 2 tills du bara har några få maskor kvar. Dra igenom trådarna och fäst alla trådar.

Detta mönster blev lagom till mitt huvud.

Du kan ju sticka en likadan eller prova mössan efterhand och minska så att mössan passar just ditt huvud!

Och lägg gärna upp den på ravelry om du stickar en mössa!


Om något är oklart och förvirrande så skriv en kommentar så ska jag försöka reda ut begreppen. :)

Inga kommentarer: