onsdag 5 augusti 2009

-Jag tror jag sitter på en tistel.sa Ior



Så var kaunikoftan igång! Just nu känns det lite som att sticka en svensk flagga, för färgerna är väldigt blågula. Men jag väntar ivrigt på färgskiftningarna.

Mönstret jag följer är regnbågskoftan. Men jag ska inte sticka rutorna utan ett annat mönster som jag har sett kallas både Tistel och Damask.

Den här koftan stickas runt och sen ska man klippa upp den. Jag ska göra en provlapp att klippa i först, och får väl läsa lite om hur man gör. Det blir nog bra. :-)

11 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

Spännande. :)

The Willow Fairy sa...

Håller med. Spännande att se hur detta utvecklar sig. Hur gör man när man randar så som du gör en maska i varje färg? Har mkt att lära vad gäller flerfärgsstickning.

mc-chick sa...

Jag tycker oxå det är spännande!!
Randningen blir av att jag stickar en maska i varje färg. Detta är resåren, så en rät blå och en avig gul. :-)

The Willow Fairy sa...

Blir det inte konstigt eller räcker det med att trådarna följer med hela vägen för att det ska hålla ihop?

mc-chick sa...

Det håller ihop fint när båda trådarna följer med. Inga problem!

~●Helena Pettersson●~ sa...

Det är väl svårare när det är fler maskor i samma färg(?) Då får man väl tvinna/snurra trådarna på avigsidan eller nåt sånt, eller hur gör du?

mc-chick sa...

jo, då kan man liksom "binda" trådarna på baksidan. Men ibland kan det då synas på framsidan. Så jag gör nog lite olika från gång till gång. :-)

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Det kommer att bli supersnyggt. det är så vackert med meleringarna som flyter över ytan. Är nyfiken var kan man hitta tistelmönstret?
Undrar Koftan

mc-chick sa...

På ravelry finns ett sjalmönster som heter Thistle, med diagram på tisteln.

metamorphosis sa...

Spännande, spännande!
Gillar hur Kaunigarnet verkar kunna bjuda på lite överraskningar ibland... :-)

mc-chick sa...

Jag gillar oxå kauni! :-)