torsdag 5 februari 2009

Hjälp

Alltså, tröjan jag stickar blir för stor. Jag kan inte förneka det längre.

Den är lagom i resåren längst ner, men sen går det utför...


Jag har kontrollräknat och jag har rätt antal maskor, så jag har inte ökat maskor av misstag.


Jag tycker det är svårt att veta hur mycket för stor den blir, men jag försökte mäta och fick det till att den är nästan 20 cm för mycket, utan att sträcka den det minsta. Visst vill jag inte att den ska bli tajt, men jag vill inte att den ska bylsa sig som en tjock olle heller. Vill att den ska sitta lagom. Den är helt rak i modellen, och den kommer ju inte bli mindre utan snarare töja sig.
Så jag behöver lite hjälp nu, med hur jag ska åtgärda detta. Jag har tänkt repa upp ner till resåren, för den tycker jag är precis lagom.
Men sen... enligt mönstret så skulle man byta till större sticka efter resåren. Så undrar om det räcker att inte byta sticka, eller om jag ska kanske tom ta en mindre sticka? Eller ta in maskor så det blir en stl mindre.
Den stickas med aviga maskor utåt, och aviga stickar jag mycket lösare än räta.
GAhhhhh!!! Beslutsångest!!
What to do???!!!

Men jag tycker tröjan bli skitsnygg!! Annars hade jag kanske inte orkat lägga tid o ork på att repa upp. :-)

Vaknade inatt av att det kändes som jag hade kramp, i knät! Konstigt. Men annars känns det helt ok efter gårdagens hårda intervallpass. Vilodag i dag alltså, men kanske en återhämtningspromenad. Det snöar massor ute, så allt blir så vitt o vackert. :-)

4 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Om du stickar ovanligt löst kanske det räcker med att ta mindre stickor. Har du kollat din stickfasthet? Eller är mönstret konstruerat för att vara bylsigt?

Jag hade troligen minskat antalet maskor och stickat en mindre storlek, men det beror ju på hur det ser ut - ser maskorna för glesa ut? Kan ju också vara en anledning att ta mindre stickor, men större stickor är ju skönt.

Beslutsångest. Du har mitt medlidande, lägg det åt sidan och ta en promenad så löser det sig nog senare.

Anonym sa...

Vad trist att behöva riva upp men bättre att göra så när man märker att det inte passar.
Jag skulle nog prova att sticka en storlek mindre om den var så mycket för stor som du skriver...jag vet att det är jättetråkigt, men stt göra ett stickprov kanske skulle hjälpa dej att se om tunnare stickor behövs också. Hur som helst, lycka till.

Anonym sa...

Lika tråkigt som det är att riva upp, lika nöjd blir man efteråt när det blir bra. Men som de andra säger, sticka en provlapp och se. Jag skulle nog byta till ett par mindre stickor.

mc-chick sa...

Tack för era tips!
Jag har nu repat upp och plockat upp maskorna igen, så nu är jag där resåren slutar.
Men har inte helt bestämt hur jag ska göra.
Stickfasthetsprov gjorde jag innan jag började sticka, men det stämde ju uppenbarligen inte, ehum.
iaf ska jag sticka med mindre stickor, eller ja samma som resåren. Sen är frågan om jag ska göra en stl mindre oxå...
Kanske får bli ett stickprov till då...
Äh den får vila lite medan jag fortsätter att fundera...